মজার ইশকুল ফুড অ্যান্ড নিউট্রিশন প্রোগ্রাম

Mojar School Food and Nutrition Program

Nutrition-Education-Technology; upholding this slogan, Mojar School initiated its activities at Sohrawardi Udyan, Shahbagh on January 10, 2013 to better the standard of living of the Street Children with a view to not letting a single kid spend their childhood on the streets, and thus reaching the ultimate goal of building a “Street Child Free Bangladesh”. Today, this initiative has grown into 02 permanent schools, where 311 regular underprivileged children studies under the guidance of the national curriculum, and 04 open schools that are operated under the open sky. From the very beginning, we have had a very clear view of our missions and visions and we have been working according to them step by step.

Ensuring regular nutrition for these Children is a must even before ensuring education. If this program gets interrupted in the midway, the children will lose their faith and the risk of them getting engaged to begging or drug addiction will increase as well.

We have been providing different types of foods to the children in order to inspire them towards education and to discourage them in begging or living in the streets, and we have been successful in this measure in many cases. 311 underprivileged children have moved up from the streets to our Agargaon and Maniknagar schools and are regular students now. Besides, around 1,00,000 Street Children per year gets the opportunity of receiving our services through our 04 open schools, operated under the open sky.

We have been relentlessly dedicating all our efforts to successfully implement our 20 years (2013-2033) periodic long designed plan, set up till the year 2033, for a “Street Child Free Bangladesh”.

Alongside many many wonderful stories of individual endeavors to assist us in this journey, we expect regular support from different corporate houses of Bangladesh to acquire a long-term outcome and to maintain the ever-growing graph of development. Subsequently, the Structural Engineers Ltd. and Mojar School jointly started the “Food and Nutrition Program” for the 311 students of 02 permanent schools from June 2018. Everyday each student gets one glass of milk (05 students per litre) and with it; an egg or a banana or a bread or a bakerkhani or a plain cake per day. To any of these children, drinking a glass of milk everyday was like a daydream. Along with the other foods, per month, each child shall drink 05 litres of milk.

This daily nutrition, enriched with protein and calcium, will not only strengthen their muscles and physical capabilities but also will help enhancing their memory power.

For being with us in this wonderful initiative, we are especially grateful to Engr. Md. Abdul Awal Sir, Managing Director, SEL. To build a Street Child Free Bangladesh, your contribution inspires us.

At our 04 open schools, operated under the open sky, students’ number is at an average of 30,000 in one session (per 04 months) which sometimes surpasses 1,00,000 in a year. We hope that some well-wishing corporate house will come forward to support these children in a long-term manner as well.
We sincerely request the concerned parties to message us in our Facebook page or E-mail us at mojarschool@gmail.com


মজার ইশকুল :: Mojar School​ ফুড অ্যান্ড নিউট্রিশন প্রোগ্রাম

খাদ্য শিক্ষা প্রযুক্তি এই শ্লোগানে জানুয়ারি ১০, ২০১৩ সালে পথশিশুদের জীবন যাত্রার মান উন্নয়ন, রাস্তায় যাতে একটি শিশুও বেড়ে না উঠে এবং চূড়ান্ত লক্ষ্য পথশিশু মুক্ত বাংলাদেশ নিশ্চিত করতে শাহবাগের সোহরাওয়ার্দী উদ্যানে খোলা আকাশের নিচে মজার ইশকুল কার্যক্রম শুরু করে , যা আজকে বেড়ে ২ টি স্থায়ী ইশকুল যেখানে ৩১১ জন নিয়মিত শিশু ন্যাশনাল কারিকুলামে পড়ে এবং ৪ টি খোলা আকাশের নিচে পরিচালিত ইশকুল । শুরু থেকেই আমাদের একটি গুছানো পরিকল্পনা ছিল যা ধরে ধরে আমরা কাজ করছি ।

একজন পথশিশুর শিক্ষার আগে নিশ্চিত করা প্রয়োজন খাদ্য এবং তা নিয়মিত । মাঝ পথে বন্ধ করা যাবে না , তাহলে এই শিশুরা বিশ্বাস হারাবে এবং ভিক্ষাবৃত্তি ও মাদকে জড়িয়ে যাওয়ার ঝুঁকি বাড়বে ।

বিগত সাড়ে পাঁচ বছরের বেশী সময় ধরে আমরা বিভিন্ন খাবার শিশুদের দিয়েছি পড়াশোনায় আগ্রহী করতে, রাস্তায় ভিক্ষা বা না ঘুমাতে উৎসাহী করেছি এবং ফল ও পেয়েছি । ৩১১ জন পথশিশু এখন রাস্তা থেকে আমাদের #আগারগাঁও ও #মানিক_নগরের ইশকুলে নিয়মিত ক্লাস করছে একই সাথে চারটি খোলা আকাশের নিচে পরিচালিত ইশকুলের মাধ্যমে বছরে এক লাখ ( ১,০০,০০০ ) পথশিশু সেবা গ্রহণের সুযোগ পাচ্ছে ।

আমরা ২০৩৩ সাল পর্যন্ত দীর্ঘ ২০ বছরের ( ২০১৩ – ২০৩৩ ) পথশিশু মুক্ত বাংলাদেশ গড়তে একটি পরিকল্পনা বাস্তবায়ন করতে নিরলস পরিশ্রম করে যাচ্ছি ।

ব্যক্তি পর্যায়ে অন্যান্য অসাধারণ সব সহযোগিতার পাশাপাশি দীর্ঘমেয়াদে ফল ফেতে এবং ক্রমবর্ধমান উন্নতি ধরে রাখতে বাংলাদেশী বিভিন্ন কর্পোরেট প্রতিষ্ঠানের সহযোগিতা আমরা প্রত্যাশা করেছি নিয়মিতই । এরই ধারাবাহিকতায় দ্যা স্ট্রাকচারাল ইঞ্জিনিয়ার্স লিমিটেড ও মজার ইশকুল যৌথ ভাবে দুটি স্থায়ী ইশকুলের শিক্ষার্থীদের জন্য “ফুড অ্যান্ড নিউট্রিশন প্রোগ্রাম” চালু করলো জুন ২০১৮ সালে । প্রতিদিন প্রতিজন শিক্ষার্থী এক গ্লাস দুধ ( প্রতি লিটারে ৫ জন ) এবং সাথে দিন ভিত্তিক ডিম, কেক, কলা, রুটি ও বাখরখানি পাচ্ছে । প্রতিদিন দুধ খাওয়া এই শিশুদের কাছে প্রায় আকাশ কুসুম স্বপ্নসম ছিল , মাসিক একটি শিশু প্রায় ৫ লিটার দুধ খাবে সাথে অন্য খাবার তো থাকছেই ।

প্রোটিন ও ক্যালোরি সমৃদ্ধ এই খাবার শিশুদের মাংস পেশিকে যেমন মজবুত করবে এবং শারীরিক সামর্থ বৃদ্ধির পাশাপাশি স্মৃতিশক্তি বাড়াতে সহযোগিতা করবে ।

এই অসাধারণ উদ্যোগে পাশে থাকার জন্য স্পেশাল ধন্যবাদ ম্যানেজিং ডিরেক্টর অব এসইএল , জনাব ইঞ্জিনিয়ার মোহাম্মাদ আবদুল আউয়াল ( ENGR. MD. ABDUL AWAL ) স্যার, পথশিশু মুক্ত বাংলাদেশ গড়তে আপনার অংশগ্রহণ আমাদের অনুপ্রাণিত করছে ।

আমাদের ৪ টি খোলা আকাশের নিচে পরিচালিত ইশকুলে এক সেশনে ( ৪ মাসে ) গড়ে ৩০,০০০ ( ত্রিশ হাজার ) এর বেশী পথশিশু ক্লাস করে , যা বছরে প্রায় ১,০০,০০০ ( এক লাখ ) ছাড়িয়ে যায় । আমরা প্রত্যাশা করছি এই শিশুদের পাশেও কোন কর্পোরেট প্রতিষ্ঠান দীর্ঘ মেয়াদে পাশে এসে দাঁড়াবে । ফেসবুক পেইজের ইনবক্সে যোগাযোগ করতে অনুরোধ করা যাচ্ছে । E-mail us at mojarschool@gmail.com